STL-bestand opdelen in onderdelen

Soms vind je een stl-bestand wat je wel voor de hobby wilt gebruiken maar hier en daar moeten er nog wat aanpassingen gedaan worden om het model te laten passen in jou project.

Vaak bestaat een stl-bestand uit één of meerdere onderdelen. Deze onderdelen vormen samen het object wat je wilt aanpassen c.q. printen. Om in deze onderdelen nog aanpassingen te doen kan het handig zijn om deze onderdelen ook weer op te splitsen in eigen objecten dit kan heel eenvoudig met het gratis programma Blender 3D.

Een voorbeeld, je hebt een locomotief waarvan je de buffers wilt aanpassen. Vaak zijn de buffers als één object met de body van de locomotief verbonden en het is dan lastig om deze aan te passen. In Blender kun je het onderdeel buffer scheiden van de body op de volgende manier.

Importeer het stl-bestand in Blender,(File,import,stl). Selecteer het onderdeel wat je wilt opsplitsen, in dit geval de body met buffers. Druk op de TAB-toets om in edit-mode te komen. Het onderdeel is nog steeds geselecteerd. Is dit niet het geval selecteer dan het onderdeel, body.

Zoek nu bovenaan in de menubalk de optie mesh. Dit is een menu wat uitklapt en diverse bewerkingen weergeeft welke je op een mesh kunt uitvoeren. Een mesh is het draadmodel van het object wat je geselecteerd hebt.

Zoek nu in het uitgeklapte menu naar seperate, met daar op aansluiten By loose parts. Met deze keuze wordt het geselecteerde object opgedeeld in eigen onderdelen en zijn hierna makkelijker te bewerken.

Suc6, JohnT

Geef een reactie