Freecad object bewerken

Om nog wat handelingen te demonstreren welke in Freecad tot een bruikbaar object leiden gaan we het blokje uit de handleiding Gaten in je object bewerken. Ik hoop dat je het blokje bewaard hebt.

 

Zoals boven in de afbeelding is te zienn zijn alle onderdelen waarmee het blokje tot stand is gekomen in het modelmenu aanwezig. Je kunt dubbelklikken op een onderdeel om het te bewerken. Als op het onderdeel pad klikt kun je de maat aanpassen. Als je dubbelklikt op je tekening kun je die ook aanpassen. Dit is een typische Freecad eigenschap je kunt altijd terug in de ontwikkeling van een object. Om nog wat handelingen te demonstreren gaan we in het blok een groot gat maken en we werken het blokje af met afgeschuinde hoeken.

 

Selecteer het bovenste vlak van het blokje. Het vlak kleurt groen. Klik met het geselecteerde vlak actief op het symbool om een nieuwe tekening te maken (Create new scetch). Je kunt dan op het gekozen vlak tekenen. Ik ga er van uit dat je de Part Design workbence actief hebt.

 

 

Na het aanklikken create new scetsch komt het tekenvlak in beeld met het gekozen vlak van het blokje in beeld. Je kunt nu op dat vlak tekenen. We kiezen het tekengereedschap voor een cirkel. (create a circle in the skescherl). Selecteer het puntje in het midden van de tekening. En trek een cirkel. Als je niet goed kunt zien wat je doet omdat het blokje in beeld is ga je terug naar het modelmenu, selecteer het blokje en druk op spatie. Hiermee is het tonen van het blokje uitgeschakeld. Later kun je het met het drukken op de spatie weer zichtbaar maken.

 

Druk op Esc-toets om het tekenen te van een cirkel te stoppen.Geef de cirkel een maat, ik heb hem op R 3mm.

 

Je ziet dat de cirkel weer groen kleurt als teken dat de scetsch goed is. Klik op Close om het tekenen te beƫindigen In de body van je bouwwerkt zie je nu twee tekeningen de nieuwe van de cirkel selecteren wij en klikken op Create pocked with the selected scetsch.

 

 

Er verschijnt een nieuw venster waarin je de instellingen voor je pocked kunt opgeven. Zo zou je een diepte maat op kunnen geven. Maar we willen een gat en kiezen throug all.

 

Met deze keuze wordt je getekende cirkel een gat door het blokje heen. Er zijn nog meer mogelijke keuzes maar die voeren nu te ver om te behandelen in deze eenvoudige handleiding. Klik op OK en je ben terug in je 3D scherm met het blokje en het zojuist gemaakte gat.

 

Om het geheel netjes af te werken maken wij hier en daar wat schuine kantjes. Dit kan met deze werkbank Partdesign maar ik vind het makkelijke om de werkbank Part te gebruiken. Kies deze werkbank uit het menu.

 

 

Het beeld wat je voor je ziet veranderd behoorlijk, allemaal nieuwe knopjes gerelateerd aan de werkbank die je hebt gekozen. selecteer alle hoeken van het blokje. Om meerdere objecten te kunnen selecteren hou je de controltoets ingedrukt. Het blokje kun je draaien met ingedrukt scrolwiel van je muis.

 

 

Om de geselecteerde hoeken van een schuin randje te voorzien klikken wij op het gereedschap Chamfer.

 

 

Klik op het gereedschap en geef de gewenste maat voor de afschuining. Je moet de verandering in beeld zien. Zo niet dan heb je een onmogelijke maat opgegeven. Links onderaan het eigenschappenvenster voor het gereedschap chamfer heb ik de maat op 0,5 gezet.

 

Je ziet ook in dit venster welke hoeken er zijn geselecteerd. Je kunt door het vinkje weg te halen of toe te voegen hoeken uitsluiten of toevoegen. Dit kan ook later als de afschuining (chamfer) is aangebracht. Klik op OK als je klaar bent en voila ons blokje is voorzien van mooie hoekjes.

 

 

Links in het modelmenu zie je dat er weer een object is bijgekomen. Door er dubbel op te klikken kun je weer aanpassingen doen. Als je object wat complexer begint te worden is het handig om namen met betekenis aan de diverse onderdelen te geven zodat je deze makkelijk in de structuur terug kunt vinden. Om een naam te veranderen klik je op het object en druk op F2. We gaan ook de gaatjes en het gat van een ronding voorzien.

 

Selecteer weer de lijntje welke je wilt bewerken, in dit geval eerst de kleine gaatjes. Selecteer de randjes boven en onder tot deze allemaal groen zijn ten teken dat ze geselecteerd zijn..Om je object te draaien kun je ook de dobbelsteen rechtsboven gebruiken.

 

 

Als je alle randjes hebt geselecteerd klik je op het symbooltje van het afrond gereedschap (Filet the selected edge of a shape).

 

 

Als je op dat knopje klikt kun je weer een maat opgeven net zoals wij net bij de afschuining hebben gedaan. Ik heb 0,2 mm gebruikt.

 

 

Klik op OK en je komt weer terug in het modelmenu. Het blokje heeft mooi afgewerkte gaatjes.

 

Herhaal deze handeling voor het grote gat.

 

 

Met de handelingen gepresenteerd in de handleidingen, een simpele how-to voor Freecad en gaten in een object kun je al aardig wat maken in Freecad. Succes JohnT.

2 gedachten over “Freecad object bewerken”

  1. Besten,

    Ik zag net de uitleg over FreeCad. Erg goed, ben ik blij mee! Is er meer te vinden over FreeCad, zijn er Hollandse gebruikersgroepen of iets dergelijks?

    Ik hoor graag,
    Groeten,

    Boud

  2. Bedankt voor je registratie en reactie. Over gebruikersgroepen is mij niets bekent. Zelf gebruik ik FreeCAD en of Blender hangt van het object af beide hebben zo hun gemak.
    Als je vragen hebt wil ik best een poging wagen deze te beantwoorden.

    JohnT

Geef een reactie