3DF Zephyr Free

Met het gratis te gebruiken programma 3DF Zephyr Free is het mogelijk objecten in te scannen, objecten welke je later na bewerking met je 3D-printer kunt printen. Waarom zou je dit willen? Nou mogelijk ben je niet handig in het tekenen of is het inscannen sneller dan tekenen kortom genoeg redenen om het is te proberen wat mij ook er toe heeft aangezet om dit programma is onder de loep te nemen.

 

Voor je begint, wat heb je nodig.

Het programma, dit kun je downloaden op 3DF zephyr free onderaan het scherm kun je de free versie downloaden. Deze versie beschikt over alle mogelijkheden gelijk aan een betaalde versie met uitzondering op het aantal afbeeldingen wat geladen kan worden. Dit is maximaal 50, voor onze projecten genoeg.

 

Na het downloaden en installeren is het programma klaar voor gebruik.
Verder heb je nodig een goede camera, kan ook een smartphone zijn deze beschikken tegenwoordig over uitstekende camera’s. Dit is het wel zo’n beetje en oh ja een redelijk snelle computer kan ook geen kwaad want er wordt veel gerekend door de software.

 

Als je begint, plaats je het model op een ondergrond met wat texture hiermee bedoel ik dat de ondergrond voor het programma herkenbare vlakken moet hebben. Ik heb een servetje met opdruk gebruikt.

 

 

Waarom een olifantje? Hier kom ik zo op terug. Dus een ondergrond met texture. Het programma gebruikt deze texture om de oriëntatie van het object te bepalen. Waarom dit olifantje. Mijn camera welke ik tijdens deze handleiding heb gebruikt was niet zo geweldig maar het laat wel zien waartoe het programma in staat is. Het olifantje heeft niet zoveel scherpe details dus dat werkte wel met de door mij gebruikte camera. Let op, met een betere camera zijn de resultaten evenredig beter!

 

Als je alles klaar hebt staan kun je de benodigde plaatjes gaan schieten. Hierbij moet je er op letten dat je het object rondom fotografeert en dat de foto’s elkaar overlappen, met deze overlapping kan het programma bepalen waar een afbeelding thuis hoort. Zelf maak ik drie rondjes om het object. Eerste ronde horizontaal, tweede ronde schuin van boven naar beneden en de laatste ronde van bovenaf. In de handleiding op 3DF Zephyr website wordt één en andere met afbeeldingen verduidelijkt. Maak tijdens het fotograferen gebruik van daglicht, de flitser geeft te harde schaduwen. Gebruik eventueel de timer van het toestel als de belichting uit de hand niet mogelijk is. Maar voldoende licht is beter. Ook het handmatig instellen van de camera opties is belangrijk, gebruik bijvoorbeeld voor kleine objecten de macro instelling om van dichtbij een scherp beeld te kunnen maken.

 

TIP! Voor het ronddraaien heb ik mijn H0 draaischijf gebruikt, elk spoor een andere foto.

 

Als je alle foto’s hebt gemaakt kun je het programma 3DF Zephyr starten en een nieuw project beginnen.

 

 

Klik na het lezen van de informatie in het volgende scherm op next.

 

Je komt nu in het scherm waar je de foto’s kunt uploaden naar het programma.

Zoals je ziet zijn er ook mogelijkheden om je foto’s uit filmfragmenten te halen. Hier gaan wij nu niet op in. Klik op het plusteken om je foto’s te laden. Zoek de map met foto’s en selecteer ze allemaal kies openen.

 

Je foto’s zijn nu geladen in het programma, klik in het volgende scherm op next.

Het programma detecteert de camera en de instellingen, hiervoor is een internetverbinding nodig. Als je die niet hebt is dat geen probleem dan worden gegevens uit de afbeeldingen gebruikt.

 

Klik op next.

In het volgende scherm kun je de instellingen opgeven over de afbeeldingen, wat is het een figuur een abstract object een object met veel details? Kies hier wat het dichtste bij de door jou gemaakte foto’s komt.

 

Klik op next.

 

Je zite een overzicht van de door jou gemaakte keuze, met de knop back kun je terug als je nog zaken anders wilt instellen. Ben je tevreden dan klik je op run bovenaan in beeld. Het programma gaat nu werken, dit kan een tijdje duren afhankelijk van de hoeveelheid afbeeldingen en de snelheid van je computer.

 

 

Het programma controleert de foto’s op bruikbaarheid en markeert bruikbare foto’s met Yes en de onbruikbare met No. De onbruikbare foto’s worden automatisch uit het verder proces weggelaten.

 

Klik op Finisch.

 

Je zite nu een rare wolk van stippen ? Lijkt niet op ons olifantje. Maar we zijn nog niet klaar, er moet nog meer gebeuren om er een object van te maken. Een volgende stap is om van de puntjes een object te maken. Klik op 3D Model generation.

 

 

In het volgende scherm kun je een keuze maken in camera standpunten. Ik laat dit voor wat het is en klik op next.

 

In dit scherm kun je weer instellingen doen over object en detail.Ik laat het zoals ik eerder al heb ingesteld en klik op next.Er verschijnt een scherm met een overzicht van je instellingen. Ben je tevreden klik je op run, anders op de back knop om je instellingen te wijzigen.

Na dat je op Run geklikt hebt gaat het programma weer aan het werk.

 

Na enige tijd krijg je een melding als het proces is voltooid.

 

Klik op Finish om verder te gaan.

 

Het olifantje komt al aardig in beeld.

 

De volgende stap is om van het object een 3D-model te maken wat door onze printersoftware kan worden gebruikt.

 

Er opent zich een scherm met de instellingen, klik op next.

 

In het volgende scherm kun je de instellingen nog aanpassen.

 

 

En weer een scherm met een overzicht. Als je het ermee eens bent klik je op Run anders op back om instellingen aan te passen.

 

Na dat je op Run hebt geklikt gaat het programma weer aan het werk. Ook hier geld weer het kan even duren.

 

Na verloop van tijd is het proces klaar, klik op finish.

 

Het model is in principe wel klaar, rest nog de overtollige ballast uit het object te halen. Met ballast bedoel ik delen van het object welke je niet nodig hebt. Hiervoor heeft 3D zephyr het nodige gereedschap in huis. Draai het figuur zodat je er bovenop kijkt.

 

In het keuzemenu editing klik je op By hand.

 

Vervolgens op Lasso.

 

Trek met het lasso gereedschap een lus om het object wat je wilt behouden.

Het object is geselecteerd, nu kun je wat rood is gekleurd bewerken. Als ik nu op delete klik verwijder ik het object. Dit wil ik niet ik wil de rest verwijderen. Klik met het object geselecteerd op invert. Hiermee wordt de selectie omgedraaid en heb je geselecteerd wat je wilt verwijderen.

 

Klik op delete, om het geselecteerde te verwijderen.

 

Na deze handeling kan het model geëxporteerd worden.

 

De meeste printer software (slicer software) kan wel met het OBJ formaat overweg dus kiezen wij dit formaat.

 

Je kunt er ook voor kiezen om het object in Blender verder te bewerken.

 

 

Tot zover, het resultaat en de benodigde handelingen om een object middels je fototoestel in te scannen voor 3D bewerking. In deze handleiding geld dat mijn fototoestel niet optimaal is en derhalve de resultaten ook minder zijn maar met de juiste apperatuur kun je mooie dingen bereiken. Ik ga mij nog bezighouden met het gebruik van mijn smarphone als scanner ik verwacht hiermee ook betere resultaten.

 

 

Tot zover veel succes. JohnT

Geef een reactie