FreeCAD

Discussies met betrekking tot het 3D tekenen.

Moderator: Bas Stuy

Plaats reactie
john2602
Site Admin

FreeCAD

Bericht door john2602 » 19 nov 2019, 19:35

Ik ben al een tijdje naar het programma FreeCAD aan het kijken met het doel er daadwerkelijk mee te gaan werken. Belangrijkste reden HET IS GRATIS ook voor commercieel gebruik. In het begin en eigenlijk nog steeds schrikt het gebruik mij af door de vele mogelijkheden. Dit was de reden om Blender te laten voor wat het is. Maar toch zo langzamer hand begint het wat te dagen en zijn zaken net als zo vaak niet zo heel erg moeilijk als je weet hoe het moet maar tot die tijd is het ff spitten en zoeken naar de mogelijkheden.

FreeCAD bestaat eigenlijk uit een grote hoeveelheid werkbanken, welke voor diverse doelen geschikt zijn om te gebruiken. De meest gebruikte voor mijn doel zijn de Design part workbench en de part workbench. Daarnaast vind ik de draft workbench, de image workbench en de drawing workbench wel handig. Deze werkbanken worden gebruikt voor het volgende.

Part workbench, hiermee maak je standaard vormen zoals de kubus rond conus e.e.

Part design workbench, hiermee teken je je eigen vormen en rekt deze uit tot een 3D model.
3D-model-shabloon-sketcher.png
3D-model-shabloon-sketcher.png (198.62 KiB) 117 keer bekeken
Draft workbench hiermee manipuleer je je gemaakte vormen, draaien verplaatsen in een aray kopieren e.d.

Image workbench hiermee kun je een afbeelding (werktekening) als achtergrond gebruiken om jou model op te tekenen zeg maar een soort van overtrekken.
3D-model-shabloon-image.png
3D-model-shabloon-image.png (151.83 KiB) 117 keer bekeken
Drawing workbench hiermee maak je van jou 3D model een bruikbare werktekening. Handig als je jou creatie als papieren werktekening wilt bewaren als naslag of voor verdere bewerking . Het spreekt voor zich dat er in de tekening ook de nodige bemating wordt aangegeven wat met een druk op de knop keurig door het programma wordt geregeld.
3D-model-shabloon-tekening.png
3D-model-shabloon-tekening.png (88.91 KiB) 117 keer bekeken
Het voordeel van deze methode is dat het beeld van het programma niet is overladen met mogelijkheden, je vind alleen de functies en mogelijkheden die voor die werkbank nodig zijn.

John.

Plaats reactie