Anet A8 firmware bijwerken naar marlin

Hier vind je handleidinge c.q. tutorials gedeelt door onze leden.

Moderator: Bas Stuy

Plaats reactie
john2602
Site Admin

Anet A8 firmware bijwerken naar marlin

Bericht door john2602 » 08 okt 2019, 19:44

Hieronder een stappenplan om deze handeling tot een goed einde te brengen. Belangrijk voor je begint. Je moet goed bekent zijn met het gebruik van de computer. Weet wat mappen zijn en wat wordt bedoelt met het uitpakken van bestanden. Ook het installeren kopiëren en of verplaatsen van bestanden moet geen probleem zijn.

Anet A8 firmware update met Marlin.

Installeer de Arduino software, https://www.arduino.cc/ . Download versie 1.8.5 de nieuwste versie schijnt nog bug's te hebben.
https://www.arduino.cc/en/Main/OldSoftw ... s#previous

Download het board definitie bestand, https://github.com/SkyNet3D/anet-board clone-download.

Kopieer de 'anet' map naar de 'hardware' map van de Arduino installatie.

Download de Marlin software  https://github.com/MarlinFirmware/Marlin clone download.

Download het configuratiebestand voor Marlin,

Code: Selecteer alles

https://gist.github.com/istepanov/e6e53879c0a359530917ef654b309a5c

Kopieer configuration.h naar de map waar Marlin is geïnstalleerd overschrijf het bestaande bestand. Marlin/ configuration.h.

Kopieer Marlin/example_configurations/Anet/A8/Configuration_adv.h naar Marlin/Configuration_adv.h

Open Marlin.ino  met het Arduino programma, selecteer  Anet 1.0 board en de juiste comport. Het is belangrijk om hier goed op te letten dat je het Anet 1.0 board selecteert de andere keuze maakt gebruik van een bootloader wat in dit verhaal niet werkt.

Upload het Marlin.ino naar de printer.

Het gebruik van deze handleiding is geheel op eigen risico bij twijfel niet aan beginnen!

JohnT

PietB

Re: Anet A8 firmware bijwerken naar marlin

Bericht door PietB » 13 dec 2019, 00:46

Helaas, ik heb de tutorial jan John gevolgd, maar krijg een stapel fouten niet normaal meer.

Arduino: 1.8.5 (Windows 10), Board:"Anet V1.0"

In file included from sketch\endstops.cpp:35:0:

sketch\endstop_interrupts.h: In function 'void setup_endstop_interrupts()':

endstop_interrupts.h:121: error: non-constant condition for static assertion

static_assert(digitalPinToPCICR(X_MIN_PIN) != NULL, "X_MIN_PIN is not interrupt-capable");

^~~~~~~~~~~~~

In file included from C:\Users\HP\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\hardware\avr\1.8.2\cores\arduino/Arduino.h:258:0,

from sketch\HAL.h:36,

from sketch\MarlinConfig.h:39,

from sketch\Marlin.h:35,

from sketch\endstops.cpp:27:

C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\anet\avr\variants\sanguino/pins_arduino.h:117:66: error: reinterpret_cast from integer to pointer

#define digitalPinToPCICR(p) ( (((p) >= 0) && ((p) <= 31)) ? (&PCICR) : ((uint8_t *)0) )

~^~~~~~~

sketch\endstop_interrupts.h:121:21: note: in expansion of macro 'digitalPinToPCICR'

static_assert(digitalPinToPCICR(X_MIN_PIN) != NULL, "X_MIN_PIN is not interrupt-capable");

^~~~~~~~~~~~~~~~~

endstop_interrupts.h:141: error: non-constant condition for static assertion

static_assert(digitalPinToPCICR(Y_MIN_PIN) != NULL, "Y_MIN_PIN is not interrupt-capable");

^~~~~~~~~~~~~

In file included from C:\Users\HP\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\hardware\avr\1.8.2\cores\arduino/Arduino.h:258:0,

C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\anet\avr\variants\sanguino/pins_arduino.h:117:66: error: reinterpret_cast from integer to pointer

#define digitalPinToPCICR(p) ( (((p) >= 0) && ((p) <= 31)) ? (&PCICR) : ((uint8_t *)0) )

~^~~~~~~

sketch\endstop_interrupts.h:141:21: note: in expansion of macro 'digitalPinToPCICR'

static_assert(digitalPinToPCICR(Y_MIN_PIN) != NULL, "Y_MIN_PIN is not interrupt-capable");

^~~~~~~~~~~~~~~~~

endstop_interrupts.h:161: error: non-constant condition for static assertion

static_assert(digitalPinToPCICR(Z_MIN_PIN) != NULL, "Z_MIN_PIN is not interrupt-capable");

^~~~~~~~~~~~~

~^~~~~~~

sketch\endstop_interrupts.h:161:21: note: in expansion of macro 'digitalPinToPCICR'

static_assert(digitalPinToPCICR(Z_MIN_PIN) != NULL, "Z_MIN_PIN is not interrupt-capable");

^~~~~~~~~~~~~~~~~

exit status 1
non-constant condition for static assertion

Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.

Kan iemand me vertellen wat hier fout is gegaan?

grt Piet.

john2602
Site Admin

Bericht door john2602 » 13 dec 2019, 09:37

Ik kan alleen bedenken dat bestanden niet in de juiste mappen zijn terecht gekomen waardoor bepaalde onderdelen niet door de compiler gevonden kunnen worden.

In de bestanden zelf ben ik deze fouten niet tegen gekomen.

Ik zou het proces nog is uitvoeren en goed opletten waar welk bestand moet komen.

JohnT

john2602
Site Admin

Bericht door john2602 » 13 dec 2019, 14:40

Inmiddels zelf de installatie opnieuw bekeken en gecontroleerd. Ook bij mij kwamen er diverse foutmeldingen in beeld. Onderzoek wijst uit dat het voornamelijk te maken heeft met versie conflicten van Windows, Arduino en de Marlin software.

Na veel uitproberen heb ik een werkende combinatie van genoemde programma's Arduino en Marlin gevonden en getest.

Gebruikte versies:
Windows 10 Pro.
Arduino 1.8.5
Marlin 1.1.9

Gebruik:
Firmware updat Anet A8 3D-printer.

Benodigdheden:
Marlin 1.1.9
Arduino 1.8.5
Hardware map (de map met Arduino instellingen voor de Anet printer.)

Pak de bestanden Marlin-1.1.9.zip en arduino-1.8.5.zip ui in elk hun eigen map.
Pak het bestand hardware.zip uit naar de Aurduino map\. In de Arduino map bevind zich een map hardware, deze lan overschreven worden.
Start arduino.exe. Controleer of je bij tools\Baord de Anet 1.0 kunt selecteren. Als dit niet het geval is dan is de map hardware niet goed geplaatst. Als je dit board wel kunt selecteren dan doe je dat.
Open vanuit het programma Arduino het bestand Marlin.ino. Dit bestand vind je in de map waar je de Marling software heb uitgepakt, in de map Marling.
Controleerd het bestand door in het programma Arduino op het V-teken te klikken.
Na enige tijd geeft het programma het resultaat weer. Als alles goed is gegaan is het resultaat, Skethc uses 106112 bytes (83%) of program storage space. Maximum is 126976 bytes. Global variables use 4130 bytes of dynamic memory.

Succes JohnT. https://modelspoor-3d-printen.nl/forum/ info@modelspoor-3d-printen.nl/forum/

Ongetwijfeld zullen er meer wegen naar het bekende Rome lijden om ook de nieuwste versies van genoemde programmatuur te kunnen gebruiken maar je moet al haast programmeur zijn om deze verschillende werkwijzes te doorgronden. Wat ik hier heb geschreven heeft voor mij in Windows tien gewerkt. Het verslag waarmee dit topic is gestart is ook gebaseerd op deze oudere versies. De nieuwste marlin versie is van 2019 en op het moment van dit schrijven 7 dagen oud wat mogelijk voor de versie conflicten heeft gezorgd.

PietB

Bericht door PietB » 20 dec 2019, 13:38

De door mij ervaren fouten, zoals hierboven vermeld zijn opgelost door het volgende advies van een lid van de facebook pagina "Marlin Firmware for 3D Printers User Group"

Because of the limited features of the Sanguino Chip not all the pins allocated are interrupt capable. Just comment out this line in Configuration .h file...…………... #define ENDSTOP_INTERRUPTS_FEATURE

Na het uit commentariëren van de #define waren de foutboodschappen verdwenen.
Ik heb de flash gedaan op een los bordje dat niet met de printer verbonden is.
Ga het bordje inbouwen en testen.

john2602
Site Admin

Bericht door john2602 » 21 dec 2019, 09:13

Top dat je deze oplossing hebt gevonden. Jammer dat het niet zo bekent is. Net zo als bij mij de windows 10 ervaring.

JohnT

Plaats reactie